36 timmar

hamburg-17

Det känns som det är flera dagar sedan jag lämnade kontoret i fredags. Rätt häftigt att man bara genom att ge sig iväg lite utanför landets gränser, får helgen att kännas mycket längre än när man bara går hemma. Dessutom hade vi riktigt underbart väder.

hamburg-11

Jag har varit i  Hamburg en gång tidigare. Skolresan i nian och det är ju en evighet sedan, Nu har vi tillbringat helgen i denna en av Tysklands viktigaste och näst största stad. 1,3 miljoner invånare (med förorter, 3 miljoner). Staden delas av Elbe och binds samman av broar och Elbe-tunnlarna. Hamburg har ca 2500 broar vilket är den staden i Europa med flest broar (kan detta verkligen vara sant? Vad hände med Venedig?)

hamburg-15

Udda skylt.

Trots att Hamburg ligger ca 10 mil från havet har staden, tack vare Elbe, en av Europas viktigaste hamnar. 2005 hanterades 8,9 miljoner containrar (ca 24 000/dag). Helt sanslöst.

hamburg-13

En väldigt gammal pråm.

hamburg-12

På 36 timmar inklusive resa hinner man mycket. Stora delar av dagen tillbringade vi på ett sort outletcenter utanför Hamburg. Det blev en hel del shopping för vissa och betydligt mindre för andra. Sen eftermiddag och kväll spenderade vi med ytterligare affärsbesök och när vi äntligen satte oss för att äta middag, insåg jag hur ont jag hade (har) i mina fötter och i kroppen.

På vägen tillbaka till hotellet tog vi givetvis vägen via Reeperbahn (som fått sitt namn efter de repslagare som jobbade där).  Hamburgs nöjeskvarter är väl känt och omtalat, inte minst för sina sexshops, strippklubbar och prostitution. Men Reeperbahn är så klart mycket mer. Uteserveringar, pubar, nattklubbar, teatrar och restauranger. För många ett förmodligen skitcoolt uteställe men jag känner mig lite illa till mods. Har svårt att se bortom det som jag vet pågår på Herbertstrasse intill. Jag har varit i Red Light District i Amsterdam och förmodligen är kommersen i stort sett den samma här. Skillnaden är att ”gatan” i Hamburg är förbommad vilket den inte är i Amsterdam. Dagen efter på förmiddagen gick vi förbi och då passade jag på att kika in. Det var tack och lov ingen aktivitet just då.

hamburg-7

hamburg-6

Efter ett besök på Fischmarket (separat inlägg) tog vi en promenad ner till Landungsbrucken för att gå igenom Elbetunneln. Den är 426 meter lång och öppnades för trafik 1911. Otroligt byggnadsverk och jag kan inte låta bli att fundera på hur den byggdes. Det sägs att under andra världskriget så samlades Hamburg-borna i tunneln för att skydda sig mot de allierades bomber.

hamburg-10

hamburg-30

Vårt resesällskap, Fam Kemvik, har varit i Hamburg tidigare och var perfekta guider. Tack alla för en mysig och väldigt härlig helg.//Filosoftanten